Warning: mysql_set_charset() expects parameter 2 to be resource, boolean given in /porady/views/themes/mojaniania/get_ci_session/ci_session.php on line 95
MySQL Database connection error

Przejdź do strony głównej MojaNiania.pl

Porady

Analizujemy rysunki dziecka

Słowa kluczowe: przedszkolak rozwój dziecka rysowanie zaburzenia

Częste analizy prac dziecka pozwalają śledzić jego rozwój manualny i emocjonalny. Pierwsze rysunki są zwykle chaotycznymi bazgrołami. Mogą jednak zdradzić wiele tajemnic i ukrywanych przez dzieci lęków. Jak analizować dzieła Twojego dziecka? Oto, co powinno Cię zaniepokoić.

Anna Dziedzic, MojaNiania

fot.sxc.hu

Odrobina teorii

Stefan Szuman, autor badań psychologicznych, które stały się podstawą dla analiz rysunków wyróżnił trzy okresy twórcze związane z dynamiką rozwoju wypowiedzi rysunkowej.

Okres bazgrot

Okres ten dotyczy dzieci w wieku 2-3 lat. Wówczas widoczne jest formowanie się schematów postaci. Mały artysta potrafi zapełnić płaszczyznę za pomocą kropek, krzyżyków i kresek. Próbuje również zamykać przestawiane na rysunku koła.

Okres schematyczny ( ideoplastyka)

W okresie schematycznym autor wyróżnił trzy fazy. Pierwszą z nich są głowonogi, rysowane w wieku 3-4 lat oraz głowotułowie (4-5 lat). W tej fazie dzieci starają się rysować postaci ludzi, zwierząt i środków lokomocji. Drugą fazę stanowią schematy uproszczone. Trwa ona do ukończenia 7 roku życia. Dziecko ujmuje formy w sposób symboliczny, nie zachowuje w swoich pracach proporcji. W trzeciej fazie, trwającej do około 12 roku życia, na rysunkach pojawiają się detale, doskonalone są też proporcje przedstawianych przedmiotów i postaci.

Okres typu poschematycznego (fizjoplastyka)

Okres fizjoplastyki został podzielony przez Szumana na dwie fazy. Realizm wrażeniowy, trwajacy od 12 do 13 roku życia to czas, w którym dziecko stara się naśladować naturę i ujmować dany obraz w sposób indywidualny. Druga faza, zwala realizmem intelektualnym trwa do 15 roku życia. W tym okresie pojawiają się już elementy trójwymiarowe.

Niepokojące sygnały

Zbyt mocne linie, brak szczegółów na rysunkach dzieci, które ukończyły 5 roku życia, brak połączeń między poszczególnymi elementami obrazka oraz ogólna niechęć do rysowania powinny wzbudzić zainteresowanie rodziców. Jeśli rysunki dziecka umieszczone są w jednym rogu kartki to znak, iż maluch jest bardzo nieśmiały i brakuje mu poczucia bezpieczeństwa. Natomiast, jeśli obrazki wychodzą poza jedną kartkę papieru, dziecko jest nadpobudliwe i nerwowe.

Ofiara przemocy

Gdy w pracach małego artysty brakuje roślin, zwierząt i postaci przypominających ludzi, a jego prace ograniczają się do kresek, prostych figur i kształtów, dziecko może być ofiarą przemocy. Innymi sygnałami świadczącymi o maltretowaniu są: kraty w drzwiach i oknach, spłaszczone kształty, ciemne kolory i nierealne postacie przedstawione na rysunku.

Mały artysta idzie do psychologa

Baczne przyglądanie się pracom dziecka pozwala wykryć ewentualne zaburzenia rozwoju i problemy w relacjach z rówieśnikami. Wiele z nich może być również objawem dysleksji. Warto więc udać się w takiej sytuacji do psychologa i rozwiać ewentualne obawy lub podjąć odpowiednie kroki, dzięki którym zwiększymy prawdopodobieństwo wyleczenia dziecka z pewnych nieprawidłowości.

 

 


Warning: mysql_set_charset() expects parameter 2 to be resource, boolean given in /porady/views/themes/mojaniania/get_ci_session/ci_session.php on line 95
MySQL Database connection error
Słowa kluczowe