Warning: mysql_set_charset() expects parameter 2 to be resource, boolean given in /porady/views/themes/mojaniania/get_ci_session/ci_session.php on line 95
MySQL Database connection error

Przejdź do strony głównej MojaNiania.pl

Artykuły

Jak wychować samodzielne dziecko?

Słowa kluczowe: nauka samodzielność

pomoc

Dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane… Te słowa świetnie oddają opisują jeden z najczęstszych błędów wychowawczych popełnianych przez rodziców, mianowicie wyręczanie malucha we wszystkim.

Beata Kozaczuk, pedagog

Dziecku trzeba pomagać. Bez naszego wsparcia trudno byłoby mu opanować podstawowe dla swojego wieku umiejętności. Nie należy jednak z tym pomaganiem przesadzać. Powinniśmy być świadomi tego, że czasem więcej dobrego przyniesie maluchowi odmowa pomocy z naszej strony. Rodzice często nie zdając sobie nawet z tego sprawy wpływają na wzrost poczucia bezradności u swojego malucha. Wyręczanie dziecka we wszystkich działaniach, które chce podjąć spowalnia bowiem jego rozwój.

Jak się nie przewrócisz, to się nie nauczysz

Jak wygląda nauka nowych umiejętności od strony możliwości rozwojowych dziecka? Przebiega ona powoli. Pierwsze próby wykonania danej czynności przez dziecko są zazwyczaj nieudane. Wtedy często do akcji wkracza rodzic – przekonany, że wymaga jednak od malucha zbyt wiele – i wyręcza je w wykonywaniu określonej czynności. To błąd wychowawczy, gdyż dziecko przy wsparciu opiekunów z każdą kolejną próbą jest w stanie coraz lepiej wykonywać nowe, fascynujące dla niego zadanie. Z czasem przychodzi moment, kiedy samodzielnie zaczyna i kończy określone działanie. Jest wtedy szczęśliwe i dumne, gdyż osiągnęło swój cel. Starania szkraba zauważają i doceniają opiekunowie, co daje mu niezbędną do opanowywania kolejnych umiejętności motywację do działania.

Maluch nie jest gotowy?

Jeśli jednak maluch w miarę kolejnych prób reaguje na czynność płaczem albo nie robi żadnych postępów oznacza to, że nie jest jeszcze na odpowiednim etapie rozwoju, by sprostać opanowaniu nowej umiejętności. Należy pozwolić mu dojrzeć, zaniechać na jakiś czas zachęcania do podejmowania kolejnych prób, gdyż może to wzbudzić w nim niechęć do nauki.

Oczekując zbyt mało od naszej pociechy również działamy na jej niekorzyść Wyręczając ją we wszystkim, zniechęcamy do aktywności i tym samym spowalniamy jej rozwój. W sytuacji, gdy okazujemy zbyt dużą pomoc dziecku w trakcie wykonywania prostych czynności, wzbudzamy w nim postawę lenistwa. Maluch nabiera wtedy przekonania, że bez względu na jego umiejętności i tak zostanie wyręczony w działaniach, wiec po co się starać…  Wyręczane we wszystkim dziecko nie jest zainteresowane nauką i wykonywaniem prostych czynności.

Trzeba wyczuć granicę

Trudne zadania mogą być ważnym wyzwaniem dla dziecka. Odpowiednim do wieku wyzwaniem jest np. nauka zapinania kurtki z zamkiem błyskawicznym u 3-4-latka. Pomoc opiekuna w nauce tej skomplikowanej początkowo czynności jest niezbędna, maluch musi wiedzieć, że obok jest ktoś, kto mu pomoże. Gdy dziecko samodzielnie opanuje nową, wymagającą wysiłku umiejętność, jego pewność siebie wzrośnie. Dumne ze swoich poczynań dziecko szybciej się uczy, zmienia postawy, co pozytywnie wpływa na jego rozwój.

Gdyby ten sam trzylatek nie miał nikogo kto mógłby go nauczyć zapinania zamka, z pewnością poprzestałby na jednej albo dwóch próbach. Zniechęcony brakiem sukcesu będzie prawdopodobnie unikał poszukiwania nowych wyzwań, co negatywnie wpłynie na jego rozwój. Pozostawione samemu sobie dziecko nie ma okazji, by nabrać szacunku do siebie samego, by uwierzyć w swoje możliwości.

Umiejętność motywowania

Nauczenie dziecka kolejnej umiejętności zawsze wymaga zaangażowania i włożenia wysiłku obu stron. Czasami trudno jednak wyczuć, kiedy dane zadanie jest dla dziecka za trudne, a kiedy wynika z jego lenistwa. Na co dzień przebywający z dzieckiem opiekunowie powinni jednak znać możliwości rozwojowe dziecka. Oczekiwania stawiane maluchowi powinny być dostosowane do etapu rozwoju – powinniśmy oczekiwać i wymagać od niego trochę więcej, niż potrafi wykonać, stosując przy tym zachęty i nie szczędząc pochwał za osiągane sukcesy. Motywując dziecko do działania wzbudzamy w nim postawę pracowitości. Znane przysłowie Nie od razu Rzym zbudowano opisuje prawidłowość, zgodnie z którą każda nowa umiejętność przyswojona przez dziecko jest wielkim krokiem ku jego kształtującej się samodzielności.


Warning: mysql_set_charset() expects parameter 2 to be resource, boolean given in /porady/views/themes/mojaniania/get_ci_session/ci_session.php on line 95
MySQL Database connection error

Co o tym myślisz?

Słowa kluczowe