Warning: mysql_set_charset() expects parameter 2 to be resource, boolean given in /porady/views/themes/mojaniania/get_ci_session/ci_session.php on line 95
MySQL Database connection error

Przejdź do strony głównej MojaNiania.pl

Artykuły

Naśladowanie rówieśników

Słowa kluczowe: przedszkolak wychowanie zachowanie

Przedszkolak często naśladuje zachowania swoich kolegów i koleżanek. Używa podobnych słów, chce nosić takie same ubrania i kupować identyczne zabawki. Naśladowanie innych jest naturalnym zachowaniem. Są jednak pewne granice.

Anna Dziedzic, MojaNiania

fot.sxc.hu

Nauka przez naśladowanie

Dzięki naśladowaniu innych dzieci uczą się zachowań odpowiednich do danej sytuacji. Wiedzą, do czego służą poszczególne przedmioty, jak zachować się w kościele, w sklepie. Na początku naśladują rodziców, bo oni stanowią ich najbliższe otoczenie. Z wiekiem zauważają też zachowania innych osób i starają się je naśladować. Pójście do przedszkola stanowi moment przełomowy. Od tej pory w najbliższym otoczeniu dziecka pojawiają się rówieśnicy. Zderzenie z nowymi wzorami zachowań i postawami sprawia, że mechanizm naśladowania drugiego człowieka działa jeszcze silniej.

Przynależność do grupy

Dziecko pragnie być częścią grupy rówieśniczej, do której należy. W obcym środowisku brakuje mu poczucia bezpieczeństwa, czuje się niepewnie. Dzięki naśladowaniu innych wtapia się w grupę i staje się jej częścią. Proces naśladowania rówieśników jest bezwiedny, automatyczny. Imitowanie języka kolegów, sposobów zabawy, a nawet wybieranie podobnych ubrań i gadżetów to demonstrowanie poczucia integralności z grupą kolegów.

Autorytet z przedszkolnej sali

Kilkuletnie dzieci potrzebują autorytetów wśród swoich kolegów. Spędzają z nimi sporo czasu i bardzo szybko ustalają hierarchię ważności. Ci, którzy stoją na szczycie przedszkolnej piramidy ważności są wzorami do naśladowania. Dziewczynki starają się zachowywać tak, jak podziwiana przez wszystkich koleżanka, a chłopcy czują respekt przed kolegą-przywódcą i chcą być przez niego zauważeni i lubiani. Wówczas rodzice coraz częściej słyszą: „Mamusiu, kup mi taką grę jak ma Kamil!”, „A tata Julki pozwolił jej wyjść na plac zabaw!”

Rola mediów

Oprócz kolegów i koleżanek oraz najbliższego otoczenia dziecka istotny wpływ na kształtowanie jego zachowań ma telewizja. Odpowiednio zbudowane komunikaty, które trafiają bezpośrednio do odbiorcy sprawiają, że często nawet dorośli podświadomie kupują jakiś produkt przedstawiony w nowej reklamie. Dzieci jeszcze łatwiej ulegają wpływowi reklam. Widząc uśmiechnięte dziecko, które właśnie zjadło ciasteczko maczane w mleku przy najbliższych rodzinnych zakupach poproszą rodziców o kupienie właśnie takiego ciasteczka. Wszystko po to, by być szczęśliwym jak bohater reklamy.

Obserwacje to podstawa

Warto obserwować zachowanie dziecka i na bieżąco korygować przesadne naśladowanie kolegów. Jeśli reaguje histerycznie na odmowę kupienia bluzki, którą ma jego kolega lub popularnej zabawki może to być sygnał, że czuje się gorsze niż jego rówieśnicy. Wówczas warto porozmawiać z przedszkolanką o jego pozycji w grupie. Nauczyciel spędza wiele godzin ze swoimi podopiecznymi i wie, jak delegować zadania w taki sposób, by każde dziecko czuło się ważne i potrzebne, a przy tym zdobywało uznanie i szacunek kolegów. Również wtedy, gdy nie nosi markowych ubrań i nie jest szczęśliwym posiadaczem najnowszej wersji smartfona.


Warning: mysql_set_charset() expects parameter 2 to be resource, boolean given in /porady/views/themes/mojaniania/get_ci_session/ci_session.php on line 95
MySQL Database connection error
Słowa kluczowe